راهنمای خرید, کالای دیجیتال, مقایسه, نقد و بررسی

با انواع USB آشنا شوید

با انواع USB و تکنولوژی Thunderbolt آشنا شوید

همه ما با اصطلاحاتی نظیر USB 2.0 و USB 3.0 در مورد انواع USB‌ ها آشنا هستیم. این اصطلاحات به تغییراتی مربوط می‌شود که در گذر زمان در مورد USB ها انجام شده است. اولین نسخه USBها USB 1.1 نام داشت. USB 2.0 دو سال بعد از آن روانه بازار شد. USB نسخه 3 بعد از نسخه 2 و بعد از آن هم نسخه 3.1 ارائه گردید. تفاوت عمده و اصلی این USBها در سرعت آن‌ها بود. نسخه شماره 3 دارای سرعت انتقال 5 گیگابایت بر ثانیه و نسخه 3.1 دارای سرعت انتقال 10گیگابایت بر ثانیه بود. از تفاوت‌های دیگری که در مورد USBها شاهد بودیم در شکل ظاهری درگاه‌های USB بوده است. با ما همراه باشید تا در این مقاله با انواع USB و تکنولوژی Thunderbolt آشنا شویم.

 

 

اشکال مختلف درگاه های USB

اشکال مختلف درگاه های USB

 

USB نوع A

اولین نوع درگاه‌های USB به USB نوع A یا USB-A و یا USB استاندارد A معروف است. این نوع از درگاه‌های USB مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین USB نوع A در بسیاری از وسایل و ابزارها مانند کامپیوترهای شخصی و یا لپ تاپ‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. این نوع USB هم اکنون نیز برای اتصال ماوس و صفحه کلید و … به تجهیزاتی مانند کامپیوترها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد USBها می‌توانید به مقاله USB چیست و چه کاربردهایی دارد؟ مراجعه فرمایید. 

 

USB نوع B

USB نوع B نوع دیگری از USB است که با نام‌های USB استاندارد B و یا USB-B نیز شناخته می‌شود. این نوع از USB دارای شکل چهارگوش با لبه‌های اریب در قسمت بالای آن است. USB-B با استانداردهای USB 1.1، USB 2.0، USB 3.0 و USB 3.1 کاملا سازگار است. این نوع از درگاه USB را بیشتر در تجهیزات و وسایلی نظیر چاپگرها و اسکنرها خواهیم دید. اکثر گوشی‌های هوشمند و  تبلت‌ها (به استثنای برند اپل) دارای درگاه USB نوع B هستند که با نام USB Micro-B یا Micro USB نیز آن را می‌شناسیم. دوربین‌های نوع GoPro دارای درگاه‌هایی نظیر USB Mini B هستند.

 

USB نوع C

نوع دیگری از USB که چندسالی است نام آن را زیاد می‌شنویم USB نوع C است. USB نوع C با نام‌های دیگری مانند USB Type-C و USB استاندارد C نیز شناخته می‌شود. USB Type-C سومین تغییر شکل ظاهری در USB بوده است. گوشه‌های گرد این درگاه، از نظر ظاهری مانند حرف C است. یکی از مزیت‌هایی که این نوع از درگاه دارد این است که قابلیت اتصال رو به بالا یا پایین دارد. USB نوع C اغلب با استاندارد USB 2.0 ارائه می‌شود که در این صورت انتقال اطلاعات با حداکثر سرعت 10گیگابایت و انتقال نیرویی با حداکثر توان ۱۰۰ وات امکان پذیر خواهد شد. این موضوع این درگاه را برای شارژ یک لپ تاپ با مصرف بالا نیز مناسب می‌سازد. برای خرید انواع فلش‌ها با درگاه USB 2.0، USB 3.0 یا USBهای Type-C با گارانتی Life Time می‌توانید از اینجا اقدام نمایید.

 

 

با تکنولوژی Thunderbolt آشنا شوید

با تکنولوژی Thunderbolt آشنا شوید

تکنولوژی Thunderbolt برای انتقال اطلاعات با سرعت بالا استفاده می‌شود. تکنولوژی Thunderbolt نیز دارای نسخه‌های متفاوتی است که آخرین نسخه آن با نام Thunderbolt 3 شاخته می‌شود. نسخه اول Thunderbolt دارای حداکثر سرعت 10گیگابایت بر ثانیه بوده و نسخه‌های دوم و سوم دارای سرعت‌هایی به ترتیب 20 و 40 گیگابایت بر ثانیه هستند. نسخه‌های اول و دوم Thunderbolt از درگاه Mini Display استفاده می‌کردند و نوع سوم Thunderbolt از درگاه USB Type-C استفاده می‌کند.

علامتی مانند صاعقه در کنار درگاه USB Type-C نشانگر پشتیبانی از تکنولوژی Thunderbolt است. 

از کابل‌های تاندربولت ۳ می‌توان به‌عنوان کابل USB-C عادی استفاده کرد و بالعکس، اما برای دستیابی به سرعت ۴۰ گیگابایت بر ثانیه، دستگاه شما باید به چیپ تاندربولت ۳ مجهز باشد. از این جمله می‌توان نتیجه گرفت که برای دستیابی به سرعت Thunderbolt 3 باید کابل 3 Thunderbolt را نیز در اختیار داشته باشید.

 

 

مزایای استفاده از تکنولوژی Thunderbolt 3

  • افزایش سرعت تا 4 برابر USB 3.1 یعنی 40گیگابایت بر ثانیه
  • در اختیار داشتن 8 مسیر DisplayPort 1.2 و 4 مسیر PCIe نسل سوم

اگر لپ‌تاپ‌های جدیدی را که به GPU خارجی مجهز هستند دیده باشید، این دستگاه‌ها اغلب برای اتصال GPU خارجی از درگاه USB-C با تکنولوژی تاندربولت ۳ و مسیر‌های PCIe تاندربولت استفاده می‌کنند. در مورد لپتاپ‌هایی نیز که با یک کابل به چندین نمایشگر متصل شده‌اند نیز از مسیرهای DisplayPort ارائه شده توسط تاندربولت ۳ استفاده شده است.

امیدوارم با تکنولوژی Thunderbolt در این مقاله کاملا آشنا شده باشید و مورد قبول شما عزیزان قرار گرفته باشد. برای خرید انواع فلش مموری می‌توانید با شماره تلفن‌های 09127603379 و 32238539-026 و یا 32217284-026 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *